Zeeman Arie

Speelschema:

1. Jan Klaassen en heks Zwartknotje
Jan Klaassen komt op (vrolijk en opgewonden)
– Gaat zeeman Arie opzoeken, die vandaag is aangekomen in de haven.

Die zit vol mooie verhalen!
– Dat moet sneller: “Ren je rot!”

– Oef, de verkeerde kant op! Terug: “Ren je rot!”
Heks Zwartknotje komt op

– Jan botst tegen heks op.
– Heks boos: “Uilskuiken, kun je niet uitkijken!”
– Heks wil Jan in slaap toveren, maar Jan is al weggevlogen
Jan Klaassen gaat af

 

2. De heks en zeeman Arie
Zeeman Arie komt op (met kist)
– Heks is nieuwsgierig.
– Zeeman vertelt naïef alles: dure spullen!
(voor tante Mien, van een aanbidder uit China)
– Heks is dol op dure spullen en wil de kist!
– Heks tovert zeeman Arie in slaap.
Heks gaat af (met kist)
– Zeeman blijft snurkend achter.

 

 

 

 

3. Jan Klaassen en zeeman Arie
Jan Klaassen komt op
– Jan: “Zeeman Arie was niet op de boot, hé, daar is hij!”
– Jan probeert de zeeman wakker te maken: dat lukt steeds maar even.
(de kinderen kunnen helpen)
– Zeeman Arie vertelt steeds stukje verhaal en valt dan in slaap.                                     (*)
– Jan geeft het op: de zeeman moet zijn roes maar uitslapen.
– Jan brengt de zeeman achter het gordijn: ligt hij minder in het zicht van iedereen.
Zeeman Arie gaat af

 

4. De heks en Jan Klaassen
Heks komt op
– Heks krijgt de kist niet open: wil de sleutel
– Heks wil naar de zeeman achter het gordijn.
– Jan staat in de weg
– Jan snapt wat er gaande is en wordt boos.
– Heks: “Zit je me nu al weer dwars!”
– Heks tovert Jan in slaap: achter het gordijn, naast zeeman Arie.
Jan Klaassen gaat af
– Heks pakt de sleutel van zeeman Arie af: in haar nopjes!

 

5. Plinkie en de heks
Plinkie komt op.
– Plinkie (heeft door wat er gebeurd is): “Hé, je mag niet stelen!”
– Heks wil af van die lastpost, begint toverspreuk . . .
– Plinkie pakt sleutel af en vlucht weg.
– Heks achtervolgt Plinkie (poppenkastachtervolging: overal opduiken enzovoorts).
– Heks krijgt Plinkie te pakken en tovert haar in slaap.
– Plinkie naast de andere slapers achter het gordijn.
Plinkie gaat af

 

6. De heks en Plonkie en de stem van zeeman Arie
– Plonkie komt op
(zingt “Tralalalala”)
– Heks laat sleutel vallen en houdt handen voor de oren.
– Heks: “Houd op met dat zingen!”
– Plonkie: “Wat is hier mis? Drie slapers en een heks!
– Heks moet alles vertellen, anders gaat Plonkie weer zingen.
– Heks: “Nee, niet zingen, en zéker niet: . . .(naam van liedje dat ieder kent)”.
(de kinderen zingen mee)
– Steeds vertelt de heks weer een stukje (steeds weer gedwongen door een liedje)
– Heks moet ieder wakker toveren.
– Stem van zeeman Arie: “Jan en Plinkie, ga tante Mien vertellen, dat ik kom!”
– Heks moet de kist halen.
– Heks zet de kist neer.
Heks gaat af (“die rotmuziek ook!”)

7. Plonkie en Zeeman Arie
– Zeeman Arie komt op

– Zeeman Arie bedankt Plonkie.
– Zeeman Arie pakt sleutel en kist: snel naar tante Mien!
Zeeman Arie gaat af
– Plonkie: “Alles is goed afgelopen! Ik ga maar weer eens verder”
Plonkie gaat af  (“tralalalala”)

8. Tante Mien en Plinkie
– Plinkie komt op
(Die domme Jan liep de verkeerde kant op!)
– Plinkie: roept tante Mien.
Tante Mien komt op
– Plinkie vertelt van de kist uit China.
– Tante Mien: “Wat een lieverd; hij weet natuurlijk dat ik vandaag jarig ben! “
Met de kinderen: lang zal ze leven!
– Plinkie: Laten we gaan dansen, want het is feest!                                                            (**)
(de kinderen kunnen meedansen: voetje naar links en voetje naar rechts . . .)

Downloads:
speelschema
vellen voor in de poppenkast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.